سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که نخست دست به ستم گشاید فردا پشت دست خاید . [نهج البلاغه]
خبر های تک پیشتاز هنر*حامد بهداد*

بر هم خوردن یک رابطه مهربانانه

حافظه تاریخی سینمای ایران فصل‌های زیادی از «جدال لفظی منتقدان و سینماگران»  را، در خود ثبت کرده است. اما این نخستین بار است که چند تن از منتقدان به صورت جدی، در برابر یک «بازیگر» قرار می‌گیرند. اوایل امسال بود که سه نفر از کارگردان‌ها در اظهارنظرهایی جداگانه، برخی منتقدان را به صفاتی چون «کم سواد»، «دنباله رو»، «باج گیر» ، «پرادعا» و... متهم کردند. «تهمینه میلانی» یکی از این فیلم سازان بود. او که از واکنش سرد منتقدان در برابر فیلم «سوپراستار»  گلایه‌مند بود، آن‌ها را متهم کرد که برای فیلمش جو منفی به راه انداختند و گفت:  متاسفانه باید قبول کنیم که در حال حاضر، نزدیک به نود درصد منتقدان ما کم سواد هستند. «ده نمکی» نیز که از نقدهای نوشته شده برای «اخراجی‌های?» ناراحت بود،  مخالفان فیلمش را کسانی دانست که از فرط عصبانیت و آشفتگی، به واکنش‌های عصبی پرداخته‌اند. فیلم «وقتی همه خوابیم» (بهرام بیضایی)  نیز از جمله فیلم‌هایی بود که زمینه اختلاف و دلخوری، بین منتقدان و فیلم ساز را به وجود آورد. در تمام این سال‌ها رابطه منتقدان و بازیگران، مهربانانه و دلسوزانه بوده است. اگر هم حرف و حدیثی پیش آمده، خیلی زود مسئله از سوی یکی از طرفین دعوا حل و فصل شده است.


معتمدآریا:  بخشی از جایگاهم را مدیون منتقدان هستم

دوستداران سینما احتمالا جمله شوخ طبعانه و کنایه آمیز «فاطمه معتمدآریا»، در جشن انجمن منتقدان را به یاد می‌آورند. او پس از آن که جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد، گفت«آشتی بعد از دعوا خیلی می‌چسبهماجرای دعوای معتمدآریا با خبرنگاران و عکاسان، به مراسم چند سال پیش جشن خانه سینما برمی‌گشت. او در آن مراسم به خبرنگاران و عکاسان گفته بود: «لطفا از جلوی صحنه کنار بروید و شلوغ نکنید معتمدآریا بعد از گرفتن جایزه اش، به عکاسان و منتقدان گفت: شما به من گفتید ما بزرگت کردیم و بردیمت بالا، حالا هم می‌دانیم چگونه پایینت بکشیم. اما من الان دارم جایزه‌ام را از دست شما می‌گیرم. خوشحالم با وجود این که عکسم روی جلد مجله‌ها نرفت اما رشد کردم و شما سرانجام قبول کردید که جایزه ای به من بدهید. او از منتقدان با احترام یاد کرد و گفت: من بخشی از جایگاهم را، مدیون منتقدان هستم که با شعور کاری بالایشان، به من کار یاد دادند.


سه نفر حق دارند اغراق شده بازی کنند: رابرت دنیرو، بهروز وثوقی و حامد بهداد

مرور صحبت‌های «حامد بهداد»،  می‌تواند در شناساندن ابعاد شخصیتی او به ما کمک کند. او همیشه با جملات تند و تیز، به استقبال منتقدان می‌رود. بهداد در گفت وگو با ماهنامه «نسیم»، وقتی می‌شنود برخی منتقدان بازی او را نمی‌پسندند،  برآشفته می‌شود و می‌گوید: «با حفظ احترام منتقدای جدی سینما، گنده‌ترین منتقدتون کیه؟! گنده‌ترین منتقدتون «حمید نعمت ا...» است که می‌گه، سه نفر حق دارند اغراق شده بازی کنند «رابرت دنیرو»، «بهروز وثوقی» و «حامد بهداد دیگه توی بی‌سواد که او پایین نشستی و کل محفوظاتت ? تا کتابه، از من که بیشتر نمی‌دونی! من خودم دانشجوی تئاترم. می‌نویسم. کتابای روز رو می‌خونم. فیلم‌های روز رو می‌بینم. با بچه‌ها می‌شینم پا می‌شم. با بچه‌هایی که فیلم می‌سازن، طراحی می‌کنن، بازی می‌کنن.» این موضع گیری او در برابر منتقدان را، می‌توانیم با رفتار مودبانه بازیگر پیشکسوتی چون «پرویز پرستویی» مقایسه کنیم که در جشن انجمن منتقدان گفت:  از جامعه منتقدان تشکر می‌کنم که از آن‌ها بسیار آموختم. آن‌هایی که پل ارتباطی بین سینماگران و مخاطبان هستند.

 

و

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط زهرا.ق 89/6/8:: 2:33 صبح     |     () نظر